Ein deutsches Requiem,
Johannes Brahms,
uitgevoerd op zondag 26 november 2023
Uitvoerenden:
kamerkoor Cantus, Groningen
Dirigent: Karel Stegeman
Organist: Erwin Wiersinga
Bariton: Einar Gudmundsson
Sopraan: Laia López Ramírez
Kamerkoor Cantus is opgericht in 2021 als studieproject van Karel Stegeman. Cantus is een jong koor dat staat voor verrassende, uitdagende programma’s. Het koor is gevestigd in Groningen en is een vrijplaats voor jonge zangers om zich met koorzang op niveau te kunnen uiten.
Na een succesvol eerste concert 2022 met drie wereldpremières, werd het koor uitgenodigd om de Kerstsamenzang in de Grote Kerk van Leeuwarden op te luisteren met een unieke Ceremony of Carols. Daarop volgde het eindexamenconcert van Karel in een afgeladen Lutherse Kerk te Groningen. Op het programma stond o.a. een Middeleeuws pelgrimslied, een spiritual, Miserere van Allegri en de Actus tragicus van Bach.
Het repertoire van Cantus is rijk en divers en omvat naast het klassieke koorrepertoire ook composities en arrangementen van hedendaagse componisten.
Een menselijk Requiem zo had Johannes Brahms (1833 – 1897) dit requiem graag willen noemen. Waarmee hij wilde zeggen dat de teksten van toepassing zijn op het leven van elk mens, zoekend naar de zin van het leven, de confrontatie met lijden en dood, de behoefte aan troost. Het geheel is samengesteld uit eerder geschreven werk en in zijn huidige vorm in 1868 voltooid. De tragische dood van zijn goede vriend Robert Schumann, en de dood van Brahms moeder zijn van invloed geweest op de totstandkoming van dit grote koorwerk. Bij de première van het Requiem op 10 april 1868 in de kathedraal van Bremen voegde Brahms een intermezzo toe na deel 3: I know that my Redeemer liveth uit Messiah, in het Duits gezongen. Hij deed dat om de kerkenraad tegemoet te komen: men vond dat het stuk qua tekst niet genoeg over Jezus’ rol in het gevecht tegen de dood ging. De première werd bijgewoond door meer dan 2.500 bezoekers.
In de uitvoering van Brahms’ Requiem in de Sint Piterkerk heeft Karel Stegeman ook een intermezzo toegevoegd. Maar nu om de koorleden even op adem te laten komen.
Karel Stegeman (*1993) richtte Cantus op in 2021 en is sinds de oprichting muzikaal leider van het jonge kamerkoor. Als dirigent is hij verbonden aan de PKN Roden en het Gereformeerd Groninger Mannenkoor. Momenteel is hij repetitor van het projectkoor voor het kerstoratorium Es ist ein Ros entsprungen door Brassband Immanuël.
Karel studeerde in mei 2023 af als dirigent bij Louis Buskens aan het Prins Claus Conservatorium en volgde masterclasses directie bij Anthony Hermus, Fokko Oldenhuis en Markus Yli-Jokipii. Kamerkoor Cantus speelde de hoofdrol bij zijn afstuderen, dat werd afgesloten met een slotkoor van meer dan honderd zangers.
Naast zijn studie koordirectie studeert hij klassieke zang (bariton) bij Hanneke de Wit. Als vocaal solist debuteerde hij in 2019 in Ein deutsches Requiem en zong daarna in verschillende cantates en oratoria.
Als professioneel koorzanger zong hij onder andere bij Consensus Vocalis en in de Wadopera Peter Grimes. In 2023 zong hij in de productie Theater Na de Dam en bij de opening van het academisch jaar van de Hanzehogeschool door H.M. koningin Máxima.
website: kamerkoorcantus.nl
Erwin Wiersinga (*1962) studeerde aan het Stedelijk Conservatorium te Groningen bij Wim van Beek en behaalde het Diploma UM orgel met onderscheiding. Ook behaalde hij het UM diploma piano bij Gerben Makkes van der Deijl. Verdere studie volgde hij bij o.a. Harald Vogel, Marie Claire Alain en Guy Bovet. Erwin is organist van de Catharinakerk in Roden en titulair organist van de Martinikerk te Groningen, met het beroemde Arp Schnitger orgel. Hij is orgeldocent aan de Universität der Künste te Berlijn en aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen.
Erwin concerteerde in vele Europese landen alsmede in Korea, China en Japan. Hij is te beluisteren op verschillende CD’s. Erwin Wiersinga is regelmatig actief in verschillende orkesten waaronder het Concertgebouworkest.
Zijn website: erwinwiersinga.nl
Laia López Ramírez is een Catalaanse sopraan gevestigd in Nederland. In 2019 begon ze haar Bachelor bij Hanneke de Wit en Paul Triepels aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. De afgelopen jaren volgde ze masterclasses bij o.a. Margreet Honig en Paul McNamara. Ze trad op tijdens het Grachtenfestival met Performing Opera 2022. Verder vertolkte ze de rollen Belinda uit “Dido and Aeneas” met Luthers Bach Ensemble, Pamina en Papagena uit “Die Zauberflöte” en Susanna in de eerste akte van “Le Nozze di Figaro” op het festival Opera aan Zee in Noordwijk. Ze soleerde in het “Requiem” van Mozart en de “Missa Cellensis” van Haydn met Toonkunstkoor Bekker o.l.v. Geert-Jan van Beijeren en het “Dixit Dominus” van Händel en het “Gloria” van Vivaldi met het Luthers Bach Ensemble o.l.v. Tymen-Jan Bronda.
Één van haar toekomstige projecten bestaat uit een productie met Nootstroom van “Suor Angelica” van Puccini o.l.v. Arnaud Oosterbaan waarin ze de rol van Suor Dolcina zal spelen.
Einar Thor Gudmundsson (1990) komt oorspronkelijk uit IJsland. Na zijn afstuderen tijdens covid begon hij zijn recente masterstudie aan de Dutch National Opera Academy waar hij les kreeg van Hanneke de Wit.
Voordat hij naar Nederland verhuisde, begon Einar zijn muziekstudie als klassiek pianist. Hij trad ook op met het National Youth Orchestra in IJsland. Rond 2011 vond hij zijn passie voor zingen. Toen hij in 2014 zijn eindexamen piano afrondde, schakelde hij over naar een voltijd studie zang en voltooide hetzelfde examen voor zijn zangstudies in 2016.
In IJsland trad hij op in IJslandse opera’s en operettes, verschillende oratoriumconcerten, een operafestival in 2015 als Papageno, en een barokfestival in 2016. Nu heeft Einar zijn bachelor- en masterstudie succesvol afgerond en is hij professioneel werkzaam in de muziekwereld.